Dilihat : 152 kali
bergerak pada jalan berkapur berbatu ditentukan dengan mekanisme pergerakan crane secara dua Pt. Jasa Prima hubungi 0878 8589 9285

Hujan lebat yang menyebabkan kawasan Jakarta menyebabkan banjir di Jl Prof. Dr. Satrio, Jakarta Selatan. Terdapat beberapa motosikal yang rosak kerana air berdiri. Pemantauan AFP ketika melewati lokasi, ada kolam air setinggi 20 cm. Keadaan ini berlaku sekitar 14.14 WIB.

Jakarta - Musim hujan telah tiba. Jakarta sekali lagi dilawati oleh banjir akibat hujan lebat yang mengalir hari ini. Walau bagaimanapun, beberapa lopak telah mula surut.

detikcom meringkaskan titik banjir di Jakarta pada hari Selasa (12/17/2019). Berikut adalah titik-titik:

1. Jl Prof. Dr. Satrio, Jakarta Selatan

Hujan lebat yang menyebabkan kawasan Jakarta menyebabkan banjir di Jl Prof. Dr. Satrio, Jakarta Selatan. Terdapat beberapa motosikal yang rosak kerana air berdiri.

Pemantauan AFP ketika melewati lokasi, ada kolam air setinggi 20 cm. Keadaan ini berlaku sekitar 14.14 WIB.

Juga baca:
Jl Prof. Satrio Jakarta Selatan Telah Banjir 20 Cm, Banyak Motorbike Strike


Banyak kenderaan menyeberangi lorong kanan. Lopak ini juga memerlukan beberapa penunggang motosikal untuk menolak motosikal mereka. Banjir ini juga menyebabkan kesesakan.

2. Tol Dalkot Cawang

Banjir juga muncul di Lebuh Raya Kuningan Inner City (Dalkot) menuju Cawang, Jakarta. Pegawai Jasa Marga menjalankan pengekstrakan air.

"Puddles, ketinggian belum diketahui," kata pegawai Pusat Panggilan NTMC, Singgih ketika dihubungi AFP, Selasa (12/17/2019) pukul 14.45 WIB.

Aliran lalu lintas yang dipantau menjadi terhenti. Polis sudah berada di lokasi untuk melakukan pengendalian. Sementara itu, berdasarkan muat naik video pada akaun Twitter @TMCPolri, ternyata bahawa air yang bertakung meregangkan. Ketinggian air di sekitar polis betis di lokasi. Tetapi sekarang air telah surut.

3. FX Senayan Area

Sebuah genangan air telah muncul di Jalan Pintu 1 Senayan, Jakarta selepas hujan lebat. Walau bagaimanapun, air kini telah surut.

Diperhatikan di Jalan Pintu 1 Senayan, di hadapan FX Senayan, pada jam 15:15 WIB air telah surut. Semua yang tersisa adalah lopak kecil.

Sementara itu, keadaan aliran lalu lintas dari arah Jalan Asia Afrika ke Jalan Sudirman diperhatikan terperangkap. Litar terbalik lancar.

DKI Jakarta BPBD juga menginformasikan bahwa air di lokasi telah surut. "Penanganan # Mangan di kawasan Senir FX, kini telah surut dan selamat di bawah kendali," tulis DKI Jakarta BPBD melalui akun Twitternya, pukul 3:00 malam waktu Indonesia Barat.

4. Kawasan Pisangan Timur, Pulogadung

Air bertakung akibat hujan lebat juga muncul di Jl. Bekas Kastam. Pisangan Timur, Daerah Pulogadung, Jakarta Timur. Air yang tinggi mencapai 15 cm2.

Maklumat ini disampaikan oleh Jabatan Sumberdaya Air DKI Jakarta (SDA) menerusi akaun Twitternya. Akaun itu juga melekatkan keadaan banjir. Pegawai sedang berurusan dengan banjir ini.

5. Kawasan Tanjung Duren, Jakarta Barat

Kawasan Jalan Tanjung Duren Raya, Jakarta Barat, juga dibanjiri. Pemantauan di lokasi sekitar 15.15 WIB, laluan yang menuju ke Grogol kelihatannya menjadi banjir. Lopak membuat kenderaan roda empat perlahan.

Motosikal yang ingin melewati jalan seolah-olah beralih di hadapan pejabat Jakarta Barat Damkar. Walau bagaimanapun, terdapat juga motors yang bertekad untuk memecahkan genangan air. Sehingga 15:30 WIB, jalan-jalan di Jalan Tanjung Duren Raya masih dibanjiri.

6. Kawasan Tebet Barat, Jakarta Selatan

Hujan lebat yang melanda kawasan Jakarta petang ini turut menjejaskan banjir di kawasan perumahan di RW 07, Tebet Barat, Jakarta Selatan.

Titik Banjir Yang Telah Muncul di Jakarta

Titik Banjir Yang Telah Muncul di Jakarta

Artikel lainnya »